Rybou k zdraviu

Čarovné rybky, ktoré vám splnia tajné želanie nájdeme iba v rozprávkach, ryby však v skutočnosti majú veľmi veľkú hodnotu a mali by mať svoje miesto v našom jedálničku. Ich konzumácia je veľmi prospešná pre naše zdravie. 

 

V čom spočíva ich hodnota? 

V porovnaní s inými druhmi mäsa sa ryby vyznačujú vysokou stráviteľnosťou a majú vysokú biologickú hodnotu. Predstavujú zdroj kvalitných bielkovín a tiež nevyhnutných aminokyselín napr. lyzín, metionín či histidín.

Obsahujú malé množstvo tuku, jeho množstvo sa pohybuje v rozmedzí od 2-10%Práve rybí tuk si zaslúži našu pozornosť. Pre naše telo je veľmi cenný, nakoľko je tvorený omega 3-mastnými kyselinami. Tie si naše telo nedokáže vytvárať samo, a tak je nevyhnutné ich prijímať v potrave. Odporúčaná minimálna denná dávka, ktorú by sme mali prijať je 250-500 mg omega 3 mastných kyselín. K významným zdrojom omega 3 mastných kyselín zaraďujeme najmä telá rýb zo studených morí a oceánov. 

oil-315528_640

 

Ryby sú tiež pomerne bohaté na obsah minerálnych látok. Vyšší obsah nájdeme u tých morských, dôvodom je morská voda bohatá na rôzne soli, ktoré počas života ryby prechádzajú do jej svaloviny. Obsah sodíka vo svalovine morských rýb je rovnaký ako v mäse jatočných zvierat. Vyznačujú sa tiež vyšším obsahom železa ako sladkovodné druhy a tiež sa považujú za najlepší zdroj jódu v ľudskej výžive

Čo sa týka vitamínov v rybacej svalovine nájdeme prakticky všetky vitamíny, no najvýznamnejšie zastúpenie majú najmä vitamíny A, D a vitamíny skupiny B. Ich obsah ale vo veľkej miere závisí od druhu rýb a tiež od ročného obdobia. 

 

Ryby sú zároveň veľmi chutné a a ich príprava je pomerne jednoduchá. Ak chceme, aby sa prejavili priaznivé účinky rýb na naše zdravie je dobré ich konzumovať aspoň raz-dvakrát do týždňa.  

Pravidelná konzumácia rýb vedie k zníženiu hladiny krvného cholesterolu, má pozitívny vplyv pri prevencii proti vzniku cukrovky, prispieva k zlepšeniu srdcovej činnosti a zníženiu rizika vzniku srdcových arytmií

 

.....Dostali ste chuť na niečo rybacie, no neviete, čo si pripraviť? Prinášame úplne jednoduchý tip na veľmi chutné rizoto s tuniakom.

 

Potrebujete:

kúsky tuniaka vo vlastnej šťave

uvarenú ryžu 

maslo

mrazenú zeleninu

kečup

korenie 

 

Nutričné hodnoty na jednu porciu: 

Energetická hodnota 1 816 kJ/ 434 kcal
Tuky 8,3 g
- z toho nasýtené mastné kyseliny 4,5 g
Sacharidy 47,3 g
- z toho cukry 8,1 g
Bielkoviny 38 g

 

Na panvicu si dáme rozpustiť maslo. Pridáme mrazenú zeleninu, prikryjeme pokrievkou a necháme trochu podusiť. Keď nám zelenina zmäkne pridáme tuniaka a dochutíme: soľou, korením, sušeným cesnakom, grilovacím korením a kečupom. Poriadne premiešame, aby sa nám chute dobre prepojili, odstavíme z ohňa. Nakoniec pridáme uvarenú ryžu, ešte raz všetko spolu poriadne premiešame a už len vychutnávame.

 

Nájdite si aj vy tú svoju obľúbenú ,,zlatú rybku,, ...ktorá vám síce nesplní želanie, ale bude prospešná pre vaše zdravie.

Dobrú chuť :)

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie