Pár jednoduchých zásad pre lepšie stravovanie

Mnohí si myslia, že ak chcú žiť zdravo, zákonite to znamená začať sa obmedzovať. Omyl. 

My máme pocit, že zdravá strava nám ponúkla oveľa viac možností a ukázala, že nedeľný obed môže vyzerať aj inak, ako len typické mäso s ryžou.

 

Naozaj, teraz vážne. Jedlo a problematika stravovania je jednou veľkou samostatnou kapitolou. A aj napriek tomu, že existujú určité “pravidlá”, ktoré by nám mali pri ich dodržiavaní priniesť tie najlepšie výsledky, je dôležité si uvedomiť, že každý z nás je jedinečný, a tak neexistuje jednotná predloha, ktorá by platila na každého. 

Možnosť je len jedna, a to spoznať samého seba a zistiť ako vaše telo reaguje. V ideálnom prípade sa obrátite na trénera alebo odborníka v oblasti výživy a ten vám s tým na základe svojich skúseností rád pomôže. 

 

Avšak, ak ste úplne na začiatku a zdravá strava vám naozaj nič nehovorí, postačí vám aj niekoľko jednoduchých zásad, ktoré by vám mali ukázať správny smer

 

1. Uprednostňujte jedlo pripravené doma

 

Len tak máte istotu, že skutočne viete, čo konzumujete a ak nemáte čas na prípravu a stravovanie v reštaurácii vám vyhovuje, vyberajte podniky, ktoré majú moderného ducha, zakladajú si na kvalite surovín a šetrnom spôsobe prípravy jedál.

 

2. Pri výbere jedál stavte na pravidlo: Čím jednoduchšie, tým lepšie

 

Kurací steak s ryžou a dusenou zeleninou bude vždy menšie zlo ako kuracia rolka plnená sušenou slivkou v nivovej omáčke a k tomu zemiakové dukátiky. 

 

3. Nakupujte, čo najmenej upravené potraviny

 

Uprednostnite obyčajnú mrazenú zeleninu pred mexickou/ čínskou zmesou, ktorá s najväčšou pravdepodobnosťou obsahuje aj zbytočné pridané zložky, ochutiť zeleninu si predsa dokážete určite aj vy sami. Ak máte radi jogurty, siahnite radšej po tých neochutených (polotučných/ nízkotučných), ktoré si doma ľahko ochutíte lyžičkou medu, domáceho džemu, nastrúhanou čokoládou alebo čerstvým ovocím…zároveň takto dokážete celkom dobre ušetriť)

 IMG_20211005_170928

4. Pripravte si jedlo vopred

 

Ak viete, že počas dňa vás čaká veľa práce, pripravte si jedlo radšej deň vopred, jedlo budete mať k dispozícii hneď ako budete hladní a zabránite tak tomu, že zjete bez uváženia všetko, čo vám príde do cesty, len aby ste rýchlo utíšili hlad

 

5. Venujte viac pozornosti zloženiu jednotlivých výrobkov 

 

Nehádžte tovar bezhlavo do košíka, čím menej ingrediencií v zložení nájdete, tým lepšie pre vaše zdravie.

 

6. Napíšte si zoznam a držte sa ho

 

Premýšľajte nad tým čo kupujete, nakupujte len to, čo skutočne potrebujete.

 

7. Čo nemám doma, to ma neláka

 

Nie, nie je správne si jedlo zakázať, no je dobré poznať svojho nepriateľa, a ak nad ním neviete ľahko zvíťaziť, tak pre začiatok bude určite lepšie nemať ho toľko na očiach

 

8. Naučte sa jedlo deliť

 

Ak si už kúpite napr. čokoládu, rozdeľte si ju. Možno by vám pomohlo pozrieť sa na to takto, ak si kúpite čokoládu a hneď ju zjete, váš pôžitok bude síce intenzívny, no rozhodne nebude trvať dlho, ale ak si ju rozdelíte môžete si pôžitok z nej užívať oveľa dlhšie. 

  IMG_20211006_163228

9. Dajte šancu novým surovinám

 

Nebojte sa siahnuť po potravinách, ktoré vo vašej kuchyni doteraz nemali svoje miesto (pšeno, quinoa, bulgur, avokádo, cuketa, kokosové mlieko)….nebudete sa tak musieť obávať, že sa vaše jedlo stane jednotvárnym.

 

10. Nenechajte sa zlákať nálepkou fit, bohaté na bielkoviny a podobné frázy

 

Nie vždy to tak skutočne musí byť.....

 

A mohli by sme takto pokračovať ďalej, no našim cieľom nie je odradiť vás hneď na začiatku množstvom pravidiel, ktoré musíte dodržiavať. Chceme vám len ukázať, že nepotrebujete zázračné diéty, stačí si postupne osvojiť pár jednoduchých zásad a vaše telo na to určite zareaguje.